Najlepsze aktywności w domu dla osób niepełnosprawnych

 Najlepsze aktywności w domu dla osób niepełnosprawnych

  Żyj Łatwiej

 (7)    (0)

Relaks i rekreacja są ważną częścią naszego życia. Bez względu na to, jak bardzo jesteśmy zajęci codziennymi obowiązkami, ustalenie czasu na odpoczynek i regenerację, który jest korzystny dla naszego zdrowia psychicznego, może poprawić nasze zdrowie fizyczne i może również uczynić nas jeszcze bardziej produktywnymi.

Zarówno aktywność fizyczna, jak i umysłowa są niezbędne do poprawy samopoczucia emocjonalnego. Te obszary powinny być rozwijane jednocześnie, aby można było osiągnąć jak najlepszy stan zdrowia, aby móc zmaksymalizować swoją siłę i umiejętności w różnych dziedzinach. Czy kiedykolwiek czułeś, że jesteś w lepszym nastroju po bieganiu na świeżym powietrzu lub po zaśpiewaniu ulubionej piosenki? Dzieje się tak, ponieważ tego typu czynności uwalniają endorfiny, które poprawiają samopoczucie i są wytwarzane przez mózg w celu zwalczania stresu i bólu, a także zwiększania poczucia szczęścia.

Zachęcamy do aktywności zarówno w pomieszczeniach i na świeżym powietrzu. Spacer, pływanie lub zwiedzanie to tylko niektóre z zajęć na świeżym powietrzu, o których wiadomo, że poprawiają humor i obniżają poziom stresu. Zalecane jest również podróżowanie i wyjeżdżanie na wakacje, ponieważ wszystkie przyjemne doświadczenia i odkrycia związane z podróżowaniem dają wiele korzyści. Jeśli są jednak takie dni, kiedy Ty lub bliska Ci osoba niepełnosprawna nie możecie spędzać czasu na świeżym powietrzu, zdecydowanie dobrym pomysłem jest również pozostanie w domu i cieszenie się różnymi rodzajami zajęć domowych. Chociaż oglądanie ulubionego programu telewizyjnego lub filmu, interakcja z innymi za pośrednictwem mediów społecznościowych lub granie w niektóre gry na smartfonie to świetne działania odprężające, staranie się jak najbardziej by unikać siedzącego trybu życia w domu, może zwiększyć szanse na osiągnięcie dobrego samopoczucia i poprawienie ogólnej kondycji. Interaktywne i angażujące zajęcia mogą pomóc uniknąć stanów związanych z depresją, poprawić komunikację, siłę fizyczną, umiejętności rozwiązywania problemów, a także mogą rozwinąć umiejętności społeczne.

Oto kilka pomysłów na zajęcia z których osoba niepełnosprawna może czerpać radość i wiele się od nich nauczyć, nie musząc wychodzić z domu:

Gotowanie

Oprócz uczenia się, jak pewnie przygotowywać własne posiłki, możesz wymyślić własne przepisy na najbliższe rodzinne spotkanie, a może to nawet stać się wspaniałym przedsięwzięciem biznesowym! Próbuj nowych smaków, testuj przepisy z internetu, niech ogranicza Cię jedynie Twoja wyobraźnia!

Pieczenie

Pieczenie ciast czy chleba to fajna przygoda. Niektórzy twierdzą, że pieczenie jest świetne dla zdrowia psychicznego, ponieważ pobudza kreatywność. Jeśli uwielbiasz dekorować ciasta, a oglądanie swoich dzieł daje Ci poczucie satysfakcji, pieczenie jest zdecydowanie dobrym pomysłem na wypełnienie wolnego czasu dla Ciebie.

Sztuka i rzemiosło

Wyraź swoją ekspresję poprzez szkicowanie, malowanie, rzeźbienie czy tworzenie albumów. Wokół nas jest wiele rzeczy i wspaniałych wspomnień, z których można czerpać inspirację. Mając odpowiednie narzędzia, motywację i podejście do podejmowania wyzwań, jesteś na najlepszej drodze do stworzenia pięknego dzieła sztuki!

Śpiewanie

Mówi się, że śpiew jest świetnym antydepresantem i skutecznym środkiem przeciw stresowi. Poprawia także pewność siebie i postawę. Jest również częścią muzykoterapii dla pacjentów z chorobą Parkinsona.

Czytanie książek

Czytanie książek pomaga poszerzać wiedzę i słownictwa, a także pobudza rozwój poznawczy oraz poprawia kreatywność i wyobraźnię. Jeśli kochasz książki, możesz również rozwinąć umiejętności pisania!

Granie w gry 

Granie w gry adaptacyjne i gry planszowe, takie jak szachy, scrabble, bingo, Monopoly, Uno itp. to nie tylko zabawa, ale tego typu czynności wzmacniają również interakcję, kreatywność, sprawność umysłową i umiejętności rozwiązywania problemów. Są one również świetne w rozwoju koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Szydełkowanie, robienie na drutach, szycie i haftowanie

Są to świetne środki łagodzące stres i mogące zapewnić efekt uspokajający. Wiadomo, że robienie na drutach pomaga również poprawić umiejętności arytmetyczne i wzornicze! Jest to wspaniałe hobby, w którym kreatywność wyraża się, uspokajając ją powtarzającymi się ruchami dłoni, co jest jednocześnie świetnym ćwiczeniem dla nich.

Nauka języka obcego

Nauka języka obcego poszerza słownictwo, poprawia zdolności poznawcze i poprawia pamięć. Znajomość innego języka jest również pomocna podczas podróży i przydatna w poruszaniu się oraz nawiązywaniu nowych przyjaźni.

Ćwiczenia

Jazda na rowerze stacjonarnym, ćwiczenia izometryczne i wyciskanie, rozciąganie i ćwiczenia sercowo-naczyniowe to idealne aktywności, które można wykonywać w domowym zaciszu. Przed przystąpieniem do ćwiczeń najlepiej jest najpierw porozmawiać o tym z lekarzem, aby mógł doradzić, czy określony program ćwiczeń jest odpowiedni i nie obciąży organizmu.

Joga

Joga ma wiele zalet, takich jak wzmacnianie mięśni i kości, rozwijanie elastyczności, poprawianie uważności i usprawnianie oddychania. Wiele osób niepełnosprawnych próbuje kilku pozycji jogi na wózku inwalidzkim, które są naprawdę relaksujące i stymulujące.

Medytacja

Wiele osób z niepełnosprawnością praktykuje również medytację, ponieważ poprawia to ich zdrowie emocjonalne i uważność. Wiadomo wszak, że medytacja obniża ciśnienie krwi i zapewnia relaks.

Granie na instrumencie

Gra na instrumencie to kolejny świetny sposób na zmniejszenie stresu. Melodie i rytm nie tylko dają pewien rodzaj radości, ale próba nauki gry na instrumencie sprzyja dyscyplinie, nauce pewności siebie oraz wzmacnia perspektywę uczenia się i osiągania celów.

Pisanie dziennika lub książki

Pisanie książki lub dziennika może zwalczyć stres. Doskonali także umiejętności dziennikarskie, porządkuje myśli, poszerza słownictwo i rozwija sposób wyznaczania celów. Według University of Rochester Medical Center via Byrdie: „Kiedy masz problem i jesteś zestresowany, prowadzenie dziennika może pomóc ci zidentyfikować, co powoduje ten stres lub niepokój”.

Dekorowanie domu

Dekorowanie wnętrz to również świetne hobby. Jeśli chcesz, aby Twoje mieszkanie wyglądało atrakcyjnie, było uporządkowane i odzwierciedlało motywy, które Ci się podobają. aranżowanie przestrzeni jest idealnym wyborem na czas wolny, który dodatkowo może poprawić wygląd i funkcjonalność Twojego domu. Dekorowanie domu to świetne ćwiczenie, a ostateczny wygląd może znacznie poprawić Ci humor.

Hobby i zajęcia rekreacyjne, w zaciszu domowym, mogą również pomóc w efektywnym gospodarowaniu czasem - ponieważ wiesz, jak ważny jest on dla Twojego zdrowia, możesz każdego dnia poświęcić na to określoną godzinę, nawet jeśli masz dużo obowiązków. Umiejętność skutecznego zarządzania czasem i próba bycia zdyscyplinowanym i konsekwentnym na tyle, aby znaleźć czas na aktywność, wywołuje naprawdę satysfakcjonujące uczucie.

Istnieje wiele różnych zajęć w domu, które mogą wykonywać osoby niepełnosprawne. Bez względu na to, jakie są Twoje zainteresowania, wybór zajęć w zaciszu domowym, które są rozwijające, relaksujące i dodatkowo edukacyjne, zawsze zapewnią Ci niesamowitą gamę doświadczeń. Wybierając aktywności dla bliskiej osoby niepełnosprawnej, zawsze najlepiej jest wziąć pod uwagę jej ograniczenia fizyczne, poziom sprawności, stan zdrowia i wytrzymałość. Weź również pod uwagę to, czy podoba jej się sama aktywność i uznaje ją za przyjemną. Daj jej do wyboru kilka opcji i pozwól jej decydować o sobie. Nie ograniczaj jej zainteresowań. Powodzenia! 

Tagi:hobby

 (7)    (0)

Zapisz się do newslettera

Zgodnie z regulaminem, zapisujac sie do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie drogą mailową informacji o promocjach, rabatach i produktach.